Četba jako vzdělávání pro naše děti - učení formou příběhů
Příběhy učí naše děti od narození.
To co dětem předáme pomocí pohádek, příběhů ze života a pověstí z naší slovanské historie tvoří základ jejich budoucího pohledu na život i jejich život. Tvoří budoucí rozvoj naší země a učí děti uvědomění, kam patří, dávají základ jejich sounáležitosti se svou vlastí a našim národem.
S mým studentem angličtiny, tatínkem dvou dětí, jsme nedávno probírali konverzační téma o storytellingu a povídali jsme si o vyprávění příběhů a jeho různých formách odlišných národností.
Dostali jsme se k tomu, jaká byla naše povinná četba ve školním věku a co se teď našim dětem předkládá, jako povinná četba na základní škole. Už jen to, že je povinná, musí děti odrazovat od čtení.
Pozorně, prosím, sledujte, kam jsme se dostali a třeba si udělejte svůj vlastní obrázek :)
Podívejme se, jaká byla naše povinná četba základní školy v minulém století a co děti učila:
Honzíkova cesta, Bohumil Říha
(odvaha cestovat sám za dědečkem, podoby dětství, porovnání prostředí života ve městě a na venkově)
Ferda Mravenec, Ondřej Sekora
(spolupráce a jak se daří tomu, když se někdo skrývá za práci druhých a je lenošný)
Děti z Bullerbynu, Astrid Lindgrenová
(sounáležitost, hodnoty kamarádství, pomoc jeden druhému, hry a zábava, plnění povinností v rodině)
Gabra a Málinka, Amálie Kutinová
(humorný pohled na svět dětí a dospělých a jeho rozdílností, zvyky v jiných krajích v návaznosti na naše tradice)
Obrázky z dějin národa českého, Vladislav Vančura
(komixově zpracované pověsti k odkazu naší historie s hrdostí na náš slovanský národ a jeho mocnost a sílu se bránit v době ohrožení cizáky)
Staré české báje a pověsti, Ivan Olbracht
(sounáležitost k naší zemi a odkazu na naše předky a dějinné souvislosti)
Babička, Božena Němcová
(láska a sounáležitost k rodině, úcta k moudrosti stáří, zvyky a tradice, rodíly v životě prostých lidí a vrchnosti)
Maminka, Josef Seifert
(sbírka básní oslavující lásku k mamince)
Kouzelné slovíčko
(příběh o rozdílu laskavosti a používání prosím a o hrubosti intonace a nevážení si práce ostatních)
Labyrint světa a ráj srdce, Jan Ámos Komenský
(většinou ve vydání komixového nebo leporelového vydání pro zjednodušení četby i chápání v obrázcích, popis světa a jeho souvislostí dění v rámci života na zemi)
Záhada hlavolamu, Stínadla se bouří, Jaroslav Foglar
(dětský svět, dobrodružství, tajemství, přátelství za protektorátu Čechy a Morava, zločiny, které nemají ujít trestu a odsouzení)
Osada Havranů, Eduard Štorch
(život v kmenech, boje o přežití a sounáležitost, spolupráce, vzájemná ochrana a pomoc všech členů komunity)
Psohlavci, Alois Jirásek
(bránění svých práv, svého prostředí a své země, odvaha a sounáležitost, víra ve vítězství za své správné přesvědčení a poselství budoucí generaci)
Ronja, dcera loupežníka, Astrid Lindgrenová
(život v komunitě, přísná výchova a dohled, přátelství, odlišnosti ve společnosti, spravedlnost, pohled na rebelství)
Vinnetou a Old Shatterhand, Karel May
(zvyky jiných národů, kteří žili v lásce a sounáležitosti s přírodou ve svém kmenu, představy o společnosti, kde nejsou žádné společenské třídy a všichni spolupracují a rozhodují ku prospěchu všech, narušeníní sounáležitosti velřelcem zvenčí a jeho dopady)
Staré řecké báje a pověsti, Eduard Petiška
(poznání dávné historie a tzv. pohanských bohů s lidskými vlastnostmi - jsme si rovni a svůj život máme ve svých rukou)
Petr a Lucie, Romain Rolland
(láska, touha po životě a soucit na pozadí dění 2. světové války)
Jestli jsem na něco zapomněla, dejte mi, prosím, vědět :)
A nyní si pojďme porovnat, co se dnes tzv. vzdělávacím systém předkládá našich dětem jako forma vzdělávání, nová forma povinné četby.
Drazí rodiče, z toho až mrazí, co jsme dopustili nechat proniknout do škol a vzdělávání našich dětí :(
Deník malého Poseroutky
(V několika dílech s dosahem na celý svět!!!!! - být ustrašený, ponížený a šikanovaný je zde předkládáno, že je v pořádku?! vztahy v rodině, bratr se chová nepěkně k bratrovi bez pocitu soucitu a pomoci)
Harry Potter, J. K. Rollingová
(Tento příběh jsem měla ráda, než mi došlo, že tato "pohádka" předkládá dětem, že soucit příbuzných nečekejte a je to tak v pořádku, pokud tě berou jako "jiného" - méněceného. Že učitele se k žákům mohou chovat hrubě, přísně a ponižovat je a tak to prostě je, to je přeci život. Že všichni koho máš rád, ti kdykoli, kdokoli může nespravedlivě vzít/zabít, včetně nejbližší rodiny, tak se pořád musíš připravovat na přežívání a ponižování okolí. "Normální" je nepoznat téměř žádnou lásku kolem, nejlépe zavřít své srdce, udělej si bariéru a nikoho si k sobě nepouštěj, protože zase může umřít - jako nežádoucí nebo bojující proti zlu. Takže se s tím je lepší raději smířit, bojovat proti zlu nemá smysl, protože všichni stejně umřou?!)
A dále, připravte se děti, toto má být vize vaší budoucnosti?
Babička Drsňačka, David Walliams
(Aha, takže babička už není ta milá osůbka, co nám podstrojuje, vypráví a s kterou se můžeme smát? Je to drsná paní, aby byla cool, která má jen cosi přežívat? Tak to to jde s námi opravdu z kopce!)
Pan Smraďoch, David Walliams
(kniha o bezdomovci, tajemství a životě, tak, jak je vlastně mají brát, toto bude normální realita?)
Letopisy Narnie, C. S. Lewis
(ovládání, zlo, snový svět, který vlastně je bojem současného světa o přežití)
Chlapec v pruhovaném pyžamu, John Boyne
(nedovoluji si snižovat utrpení lidí během 2. světové války a jsem zásadně proti veškeré válečné propafgandě, jen tento příběh je mimo realitu válečného dění a svádí děti k falešnému soucitu svým záměřením. Nereálné náhodné přátelství u plotu koncentračního tábora, které končí tragicky a má budit soucit k nacistům?!)
Hobit a Pán prstenů, J. R. R. Tolkien
(Zlo v čiré podobě, zubožené postavy na okraji společnosti, které jednají jen na základě zvířecích pudů a jsou připravené jen na přežívání i za cenu kanibalismu. "Vyrábění" bojovníků bez bázně, soucitu a hany bojující za svého pána a jeho zájmy. Vševidoucí oko, které tě stále sleduje - žádné soukromí a dělat a činit jen to, co je žádoucí, rebelové jsou pronásledování a zabíjeni.)
Abyste nezapomněli, co a kdy máte se svými dětmi máte číst, jako to pravé s právné pro "jejich dobro", tak tady vám to systém ještě předá např. v těchto podobách.
Každý na to může mít svůj názor a já je všechny respektuji.
Jen jsem vám předložila porovnání, pojďme se zamyslet: jakou formou, jakými příběhy a odkazy našeho národa a jakými knižními poklady naší a světové literatury chceme vzdělávat naše děti?
Přeji pohodové dny, ať letní nebo chladnější, nejlépe s těmi knihami, které přispívají pro vzdělávání našich dětí :)
Andrea Sofie
průvodce osobním rozvojem